Identiteit

Identiteit : 'Olijfje' is een reclamefresco uit 1938.

(Meer foto's onderaan deze blog)

De slogan ( bedekt door reclamebord ) : KOOKT ELEKTRISCH.

Figuur geïnspireerd door Olivia : het vriendinnetje van Popeye.

De vinger wijst naar een elektrisch kookfornuis en tarief 59ct per KWU. De firma is “ENB” (Onderaan) = Elektriciteit Noord België.

De herontdekking

De herontdekking van Olijfje Hoe de belangstelling groeide :
Eerst was er de ergernis dat een mooi straatbeeld werd bedorven door een alledaags reclamepaneel. In een boek van August Meskens “Londerzeel vroeger en nu” vonden we een foto zonder het hinderlijke reclamepaneel: “KOOKT ELEKTRISCH “ was de boodschap. ENB de opdrachtgever.

Context. Dat ENB (voorloper van Electrabel-Eandis) net dan het verbruik wou stimuleren houdt verband met het feit dat meer en meer kleine bedrijven elektriciteit als drijfkracht gingen gebruiken en ook grote boeren een krachtige pomp wilden om hun beerput te legen.Populariseren van het elektrische fornuis zou voor een evenwichtiger verbruik moeten zorgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten